73:an

Nytt liv,en liten kalv har sett dagens ljus och jag känner samma förunderliga känsla,
den där härliga känslan
varje gång ett nytt liv kommer till världen.
Jag tycker om att att sitta en stund med kalven i min famn och klappa den och titta på dom stora vackra ögonen.
Att titta på livet.
En del av livet,livet som hela tiden fortgår,fasten det ibland känns som om livet tar slut när man har det svårt.När man sedan ser på livet med helt andra ögon,när nya insikter och ny kraft kommer och man inser hur mycket man ska klara av i ens liv.
Och hur mycket man faktiskt klarar av,i det liv man har just nu.

Jag strosar ut i hagarna som smått börjar bli gröna igen,nytt liv i marken.Några av ungdjuren traskar efter mig,nyfikna som alltid.
73:an så nära mig,vi har umgåtts mycket han och jag.

Luciadagen,jag ska gå ner till lagårn,men är i en annan värld och upptäcker att jag gått förbi och står utanför en av hagarna istället,jag tittar ut över hagen.Jag tror först inte att jag ser rätt,jag hoppar över grinden och börjar springa för i en av höhäckarna hänger 73:an upp och ner och livlös,han har suttit fast förmodligen i många timmar,dom andra djuren står långt ifrån som dom gör när dom vet att någon är död eller strax ska dö.

Jag känner på honom och han är fortfarande varm och rösten som säger det är inte försent i mitt huvud.
Jag masserar hans hjärta och jag slår med min knytnäve,det känns som om jag håller på i evigheter och det värker i mina armar,men så plötsligt kommer det liv igen,hans ögon vänds ut och in och snurrar flera varv.

Jag har haft hans hans huvud i mitt knä och famn så många gånger tills han kunde gå ut med dom andra igen.
Vänskapsbandet som blev så starkt,jag hjälpte honom och han hjälpte mig,han hjälpte mig just precis då att förstå djupet av rösten som alltid funnits där.

Kommentera

