Stenkastarkulturen i Växjö

Vid 18-tiden på tisdagskvällen kom lastbilschauffören Stenberg körande på Norrleden i Växjö. Han noterar att det står fem ungdomar uppe på gångbron, i höjd med Norregårdsskolan och när han passerar bron smäller det plötsligt till.

– Jag ser att det är fem ungdomar uppe på bron och två av dem hänger över räcket och kastar något över räcket som ser ut att vara både glasflaskor och stenar. Den smällen som följde när de träffade hyttaket var enorm och det går inte att beskriva med ord vad jag vad jag kände i det ögonblicket.
– Jag ringde 112 direkt och blev kopplad till polisen. De tog mitt telefonnummer men vägrade ta upp en anmälan. Jag blev inte speciellt trevligt bemött av polisen, fortsätter han. Medan han pratade med polisen svängde han av från Norrleden och vände tillbaka mot Norregårdskolan.
– Jag frågade polisen om deras patrull inte kunde ringa tillbaka till mig, så kunde jag hjälpa till att leta efter ungdomarna. Men de ringde aldrig tillbaka. Jag vet inte ens om de ryckte ut.

På onsdagsmorgonen visste han fortfarande inte om polisen hade gjort någon insats och de hade inte återkopplat till honom gällande någon anmälan. Från polisens håll berättar man att tre patruller skickades till platsen.
– Två polisbilar och en civilbil skickades ut direkt och letade. Men tyvärr lyckades vi inte hitta några, säger Loeffel, pressansvarig vid polisen i region Syd.
– Men någon anmälan är inte registrerad, fortsätter han.

Stenberg efterfrågar nu ett skyddsnät på gångbron
– Det är inte första gången detta sker. Jag tycker att politiker bör fundera över någon form av gallernät på bron, så att man kan kasta sten.
Nästan samtidigt som Stenberg passerade på Norrleden blev ytterligare en lastbilschaufför utsatt.
– Jag såg två barn gå ut på gångbron och tänkte väl inte så mycket på det. Men precis när jag närmade mig bron ser jag att de blir aktiva och sedan smäller det till på vindrutan. De kastar en vattenballong, men ballongen är fylld med någon vit vätska, säger chauffören, som vill vara anonym.
– Som tur är träffade ballongen p¨å passagerarplatsen, så min sikt skymdes inte. Men jag blev livrädd och chockad när det hände. Det är rätt hög hastighet på trafiken på trafiken, så det kunde ha slutat illa om ballongen träffat på fel plats.

Efter händelsen ringde han polisen.
-Jag ringde 114 14 och fick vänta nästan en timme i kö innan jag fick prata med någon. Då fick jag beskedet att de ändå skulle lägga ner anmälan, efter som det skulle vara svårt att hitta någon skyldig. Då tyckte jag att det var lönlöst att polisanmäla.

Källa:SMP

Det måste vara en otrolig brottslighet i landet när det är telefonkö i en timme till Polisen för allmänheten att anmäla brott som sedan läggs ned.

Kommentera

